Pagina's

woensdag 5 oktober 2011

Valse hoop

Soms googelen we op de eerste kenmerken van de zwangerschap. En laatst kwam ik dit lijstje tegen. Ik heb de helft eruit gehaald die pas later van toepassing was, maar dit kun je nu dus voelen en merken. 
  1. Areola rond tepel wordt donkerder - Dit kan één van de eerste symptomen zijn. Het kan al één week na de conceptie verschijnen. Dit symptoom is het gevolg van een toename van het hCG hormoon, welke begint bij implantatie van de bevruchte eicel. Check!
  2. Basale lichaamstemperatuur blijft hoog - Als je je basale lichaamstemperatuur bijhoudt en je ziet dat deze meer dan 18 dagen boven de coverlijn blijft ben je waarschijnlijk zwanger. Check!
  3. Brandend maagzuur. Check!
  4. Constipatie - Zwangerschapshormonen vertragen de spijsverteringfuncties om een maximale absorbtietijd te geven voor opname van vitaminen en voedingstoffen. Check!
  5. Depressie - Naast de spanning die de zwangerschap met zich mee brengt kan dit veroorzaakt worden door vermoeidheid, slaapproblemen, emotionele veranderingen en gewichtstoename. Check!
  6. Gevoelige of gezwollen borsten - Dit symptoom kan al één of twee weken na bevruchting optreden. Het houdt waarschijnlijk de gehele zwangerschap aan. Gevoelige of gezwollen borsten zijn het gevolg van het aanwezige hCG hormoon dat direct na innesteling van de eicel aangemaakt wordt. Check!
  7. Lichte buikkramp - Maagkrampen. Check!
  8. Misselijkheid - Misselijkheid is zeer gebruikelijk. De meeste vrouwen hebben ten minste een lichte vorm van misselijkheid, ongeveer een derde moet ook overgeven. Check!
  9. Prikkelbaarheid - Hormonen zorgen voor vele humeurveranderingen en overgevoeligheid gedurende een zwangerschap. Check!
  10. Vermoeidheid - Je lichaam ondergaat hormonale veranderingen. hCG vormt zich in je lichaam, je lichaamstemperatuur is hoger als gevolg van de hoeveelheid progesteron die in je lichaam circuleert. Dit maakt dat je je vermoeid voelt. Doe het rustiger aan, eet meer calorieën. (300 extra per dag) Check!
  11. Zwanger voelen - Noem het een zesde zintuig, sommige vrouwen `voelen` zich gewoon zwanger. Check!

En weet je wat het gemene is... Al deze kenmerken zijn ook bijwerkingen van de Utrogestan (progesteron) pillen die ik moet gebruiken. Elke dag 4 stuks. Alles is dus nep! Wat ik voel zijn bijwerkingen.

Hoe bedoel je valse hoop?!?

1 opmerking:

  1. Ja, heel frustrerend... en ook bij een gewone cyclus heb je veel klachten die op zwangerschapsklachten kunnen lijken, omdat progesteron in de LF toeneemt (en weer afneemt als je niet zwanger bent). Uiteindelijk was bij mij alleen punt 11 van toepassing toen ik zwanger was van Renske! Ik 'wist' het gewoon, ondanks dat ik het nog nooit gevoeld had! Ik duim (on)geduldig met je mee!

    BeantwoordenVerwijderen