Pagina's

woensdag 16 november 2011

Jagen of bidden?

Ronde twee.

De afgelopen maand was raar. We hebben ons best gedaan om gewoon, normaal, gezellig te leven. En dat is best aardig gelukt met wat dipjes hier en daar. We hebben een paar leuke wijnproeverijen en borrels georganiseerd. We zijn een heerlijk weekend naar Drenthe geweest. (Ik had nog nooit een hunebed gezien in het echie...) Ik heb een lezing gegeven over verlies- en rouw aan de MS club van Ypenburg. (Mijn allereerste!) Ik heb zelf kruidnootjes gebakken. (Had ik ook nog nooit gedaan.) En we zijn even in vier dagen op en neer geracet naar Oostenrijk om de jonge wijnen te proeven en inkopen te doen.
Een maand met veel nieuwe ervaringen en leuke tripjes. We hebben onszelf heerlijk verwend met nieuwe kerstballen, dinertjes, weekendjes-weg.

En als ik terugkijk op deze maand, denk ik... waren wij misschien op de vlucht? We hebben zo idioot veel gedaan in één maand. En ondertussen gewoon werken he. Want dat gaat ook door. Het was eigenlijk gekkenwerk. We hebben onszelf zo min mogelijk tijd gegund om na te denken over onze situatie en hebben ons gestort op zaken, werk, nieuwe ervaringen. En als we vrij waren gingen we er vandoor. Alsof we op de vlucht waren. Alles achterlaten en gewoon weg zijn. Nadeel van vluchten is dat je na een tijd toch ook weer terug moet naar huis. Dat wordt van je verwacht.

Ik las een interessant feitje over vogelvlucht. Ken je die vogels die zo mooi in de lucht hangen? Dat wordt bidden genoemd. Maar eigenlijk klopt dat niet. In het Engels heet dat preying. De vogel zweeft stil in de lucht op zoek naar een prooi, zijn prey. Wij hebben dat aangehoord voor praying (bidden). Maar eigenlijk zou het jagen moeten heten in plaats van bidden.

Ik voel me een beetje als die vogel. Maar moet ik tijdens mijn vlucht nou bidden of jagen? Bidden voor een positief resultaat in deze tweede ronde. Of jagen op nieuwe uitdagingen. Moet ik op zoek naar zingeving of gewoon lekker leven en op jacht naar leuke dingen. Moet ik me overgeven aan verdriet over mijn situatie of moet ik het leven oppakken en alle leuke dingen doen die ik wil doen.
Ach, interessante overpeinzing. Feit is dat we weer een maand geleefd gaan worden. Van echo naar echo, test naar test. En dan die twee lange rotweken wachten op het resultaat. Dus als ik tussendoor lekker kan vluchten dan doe ik dat. Jagen op nieuwe uitdagingen en bidden voor een positieve uitslag. En verder maar niet teveel nadenken.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Lieverd,
    We maken allemaal een voorstelling van het leven, hebben verwachtingen van hoe het allemaal zal gaan. Maar of het ook werkelijk zo zal gaan vragen we ons niet af. We gaan er pas over nadenken als het tegenzit en niet loopt zoals verwacht. Vluchten laat ons dan tijdelijk de pijn niet voelen, maar helpt uiteindelijk niet. Vanuit de positie van een vogel die staat te ‘bidden’, neerkijken helpt wel om onze situatie onder ogen te zien zoals hij nu is. Het brengt ons uit de dromen en verwachtingen naar de realiteit. We kunnen er naar kijken en verdriet hebben. En pas dan kan er weer ruimte komen voor nieuwe plannen en ….. dromen. Ik bid voor jullie dat ze uit gaan komen.
    Liefs, mams

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja... Uit eigen ervaring weet ik dat 'vluchten' soms ook heel heilzaam kan zijn. Zo heb ik vorig jaar heel veel kerstkaarten geknutseld om maar niet na te hoeven denken. en het klopt, je moet uiteindelijk weer terug naar de werkelijkheid. Maar ik merkte toen dat ik niet echt gevlucht was, onbewust was ik toch wel bezig met mijn proces. En doordat ik er zo onbewust mee bezig was geweest, as het toen ik terug kwam toch allemaal een beetje anders. Wist ik ineens antwoorden op vragen waar ik eerder geen kant mee op kon. Zag het er net even anders uit, minder scherp. Ik denk dus dat je gevoelsmatig wel kunt vluchten maar dat dit dus nooit helemaal lukt ;-)

    En bidden... Dat is altijd goed!!

    Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als het voor jullie goed voelt om lekker vaak weg te gaan samen, dan moeten jullie dat vooral blijven doen. Er is niks mis mee om mooie herinneringen te creeeren in een moeilijke periode van jullie leven. Uit de leuke dingen haal je dan weer de positieve energie om er komende maand weer vol voor te gaan. Wij duimen weer heel hard voor alleen maar goed nieuws voor jullie. En hoe deze maand ook mag eindigen er zijn altijd redenen genoeg om volgende maand weer lekker erop uit te trekken samen.

    Groetjes Jeffrey en Marina

    BeantwoordenVerwijderen